zondag 26 juni 2011

Beeldend kunstenaar Paul Dikker geeft een kiekje in de keuken


Ja, het is maar een kiekje en dat is ook de bedoeling. Want als het schilderij straks klaar is, laat ik het fotograferen door de ervaren en deskundige kunstfotograaf Tom Haartsen, die al jarenlang al mijn schilderijen fotografeert. Het afgebeelde schilderij ben ik vorige week begonnen, er zitten nu twee lagen verf op. Ik ben deze berg heel anders aan het schilderen dan ik normaal doe, hij is veel opener geschilderd, losjes, met verschillende kleuren verf. Hopelijk kan ik die openheid bewaren, ook als er volgende lagen overheen komen. De berg vormt nu een mooi contrast met de rustige en geleidelijk verlopende lucht. Als die nog twee of drie lagen krijgt, gaat hij stralen, dat weet ik zeker. Toch speel ik met de gedachte om daar misschien een of meer wolkjes, of misschien wel grote wolken in te plaatsen. Die moeten dan de tegenstelling met de berg niet teveel gaan verstoren. Zo zou ik de wolken in het water kunnen laten reflecteren en iets meer met het onderste vlak kunnen doen. Want dat moet niet té onbepaald zijn. Ik wil wel dat het de suggestie van water heeft, zonder dat het naturalistisch wordt. Hoe strakker dat vlak is, hoe beter die berg uitkomt. Maar hoe behandel ik het water als strakke, geabstraheerde vorm, en breng ik er tegelijkertijd toch beweeglijkheid in aan? Daar zit het probleem. Gelukkig heb ik één zekerheid: gaandeweg dient zich al schilderend meestal wel een oplossing aan. Nu kan het nog alle kanten op.
I keep you posted, zoals de Engelsen schijnen te zeggen.

1 opmerking:

Mireille zei

Ja, dat is leuk (al is dat mijn bescheiden mening)