woensdag 24 februari 2010

jubileumexpositie

Wat leuk was het afgelopen weekeinde in het Weefhuis! De vrijdag ervoor hebben we met een paar mensen de tentoonstelling ingericht. Dat is een heel werk en ik ben altijd een beetje gespannen daarvoor. Vroeg in de ochtend had ik de auto al ingeladen. Het vervoer van de schilderijen ging voorspoedig. In het Weefhuis aangekomen hebben we al de schilderijen uitgepakt en tegen de wanden aangezet. Daar sta je dan met ruim 50 schilderijen. Waar te beginnen, moeten de nieuwe Noorse werken in de beneden- of in de bovenzaal? Welke schilderijen versterken elkaar? Hoeveel schilderijen hangen we op een wand? Komt er een tafel met documentatie en zo ja, waar zetten we die dan neer? Ik merk dan toch wel snel dat ik inmiddels veel ervaring en ook een eigen hand van ophangen heb. Als je eenmaal een begin hebt is het een fantastisch proces om de tentoonstelling te zien groeien. Niet teveel schilderijen op een wand, de ruimte moet rustig van ritme blijven maar wel afwisselend en met een paar sterke aandachtspunten.
Het was weer nachtwerk, maar het resultaat is er dan ook naar. Ik vond het bijzonder om voor het eerst mijn nieuwe schilderijen in hun op maat gemaakte lijsten te zien hangen en er met enige afstand naar te kunnen kijken. Zaterdag en zondag kwamen er veel bezoekers en ik kreeg zeer veel positieve reacties. Het was een heel gedoe om iedereen van hapjes en drankjes te voorzien, maar gelukkig was er geweldige hulp in de keuken. Het optreden van de gitarist en componist Ezequiel Menalled vond ik hartverwarmend, en ik geloof dat velen er van genoten hebben. Ook mijn interview met Sandra Schuurhof liep lekker. Zij stelde goede en open vragen en ik vind het altijd leuk om over mijn werk en opvattingen te vertellen.
Afgelopen maandag stond er een leuk artikel over mijn tentoonstelling in het Noordhollands Dagblad/ Dagblad Zaanstreek (Peter Roggeveen- 'De tijd bevriest bij Dikker'), dus hopelijk wordt de expositie ook het komende weekeinde weer druk bezocht.
Zaterdag gaat Elke Geurts uit haar nieuwe boek 'Lastmens' voorlezen en zondag laat mijn zus, de cabaretier Ellen Dikker, een personage uit haar nieuwe show 'Fjord' mijn werk becommentariƫren. Ter gelegenheid van mijn jubileum heb ik een aantal kleinere tekeningen en gouaches aantrekkelijk geprijsd, en bij aankoop van een kunstwerk krijgt de koper er naar keuze een cd van Ezequiel of het nieuwe boek van Elke bij. Als dat geen feest is..., ik verheug mij nu al weer op een paar leuke dagen.

Geen opmerkingen: