donderdag 13 oktober 2011

Gek is dat toch!

Ik twijfel. Ik twijfel óf en wat voor lijsten ik om mijn nieuwe schilderijen moet maken. Eigenlijk zijn ze zonder lijst ook al zo mooi. Als je ze plat op de wand hangt dan gaan ze iets aan met de omgeving. De schilderijen behouden iets lichts. Een lijst daarentegen sluit af en richt de blik echt op het schilderij. Dat vond ik ook altijd mooi. Alsof je het schilderij eert met een mooie zware lijst. Jarenlang maakte ik eigenhandig sierlijsten om mijn schilderijen. De laatste tijd gebruik ik echter steeds vaker smalle, in lichte tonen geschilderde baklijsten. Dan zit er toch iets om de schilderijen heen maar wordt het niet zo zwaar. Gek is dat toch, hoe mijn eigen voorkeur in de loop der jaren ook iets lijkt te veranderen.

1 opmerking:

Myra zei

Een lijst is idd erg persoonlijk. Het kan absoluut iets toevoegen, maar persoonlijk ben ik ook voorstander van lichte (of soms geen) lijsten. Hangt echt van van schilderij en waar hij komt te hangen. Bij jouw stijl lijkt me iets minimaals of zelfs niets wel erg mooi...