vrijdag 9 december 2011

Wim Brands leidde de discussie


Foto: Gerard Pels
Het was een leuke middag gisteren in Spui 25. Emeritus hoogleraar kunstsociologie Hans Abbing en ik spraken onder leiding van Wim Brands over het thema armoede en kunst. De zaal zat vol en het gesprek verliep geanimeerd. Hans en ik zijn aan elkaar gewaagd en Wim Brands leidde de discussie op een heel ontspannen manier. Wij verschilden onder andere van mening over de autonomie van de kunstenaar, waar ik heilig in geloof maar Hans zo zijn twijfels over heeft. Voor mij is het kunstenaarschap zonder volstrekte autonomie ondenkbaar en ik haalde in de hitte van het gesprek de door mij zo gewaardeerde filmmaker Tarkovski aan om de bijzondere hoedanigheid en verantwoordelijkheid van de kunstenaar kracht bij te zetten. Hans bleef zijn bedenkingen houden, die ik als de respectabele uitdrukking van zijn autonomie beschouw.

Geen opmerkingen: