woensdag 21 december 2011

André Kuipers gaat de ruimte in


Vandaag wordt Andé Kuipers de ruimte in geschoten. Dat is nog eens iets anders dan een berg beklimmen.
Ik heb André jaren geleden ontmoet toen wij beiden door Minister Brinkhorst waren uitgenodigd als speciale gast op de nieuwjaarsreceptie van het ministerie van Economische Zaken. Ik had de minister destijds een boekje met mijn schilderijen gestuurd vanwege mijn tentoonstelling op het ministerie. Enige dagen later belde hij mij op, ik stond net te koken. Het was een rare gewaarwording om ineens een telefoongesprek met de minister zelf te voeren. Hij nodigde mij uit om als zijn gast naar de nieuwjaarsreceptie te komen. Deze was in de grote hal beneden en ik herinner mij nog goed hoe de aanwezige ambtenaren gewoon doorpraatten terwijl André Kuipers over zijn belevenissen vertelde. Onvoorstelbaar vond ik dat, Brinkhorst vroeg verschillende malen tevergeefs om stilte. Nu gaat André voor een half jaar in een ruimtestation wonen, waar het ongetwijfeld een stuk stiller zal zijn. Onwillekeurig moet ik denken aan de film Solaris van de door mij zeer bewonderde cineast Andrei Tarkovski. Hoe vaak heb ik die film wel niet gezien? Ik hoop voor André dat de omstandigheden in het ruimtestation anders zijn dan die in de film van Andrei. Wie hem gezien heeft, weet waar ik het over heb.
Goede reis André!

Geen opmerkingen: