donderdag 27 oktober 2011

Waarom zijn kunstenaars arm?

Afgelopen maandag werd ik gebeld of ik Hans Abbing wilde vervangen die een lezing zou geven over het onderwerp van zijn proefschrift Why are artists poor? Ik ben de beroerdste niet dus nou moet ik daar vanmiddag iets zinnigs over zeggen. Ik zat destijds in een forum dat Hans hierover organiseerde dus ik heb mijn aantekeningen van toen er nog maar eens bij gepakt. En ach, ik heb daar inmiddels natuurlijk allerlei opvattingen over. Nu maar hopen dat er straks een min of meer coherent verhaal uit mijn mond rolt. Ik zal iets vertellen over het gebrek aan draagvlak dat er in de samenleving is voor kunst, en dat de kunstensector daar zelf iets aan moet en kan veranderen door zich in de toekomst professioneler en zelfbewuster op te stellen. De bezuinigingen van de overheid bieden zo nieuwe kansen voor kunstenaars om hun armoedige maatschappelijke positie te verbeteren.

Geen opmerkingen: