zondag 30 oktober 2011

Affordable Art Fair: wanhopige commerciële hectiek


Net kom ik terug van de echte Affordable Art Fair in Amsterdam. Niet om het een of ander en met alle respect voor mijn serieuze collega's, maar wat een uitdragerij is het daar. Alles hangt hartstikke vol zodat niets tot zijn recht komt, en dan is er ook nog een ontstellende hoeveelheid namaak bij. Ik heb zeefdrukken gezien op handgeschept papier, en dat weer opgeplakt op doek, zodat het net is of je voor 900 euro een echt schilderij koopt. Niet dus. Dan veel foto's, waarvan er ook altijd meer afdrukken zijn, en werken in gemengde technieken met enige structuur, die in oplage worden geproduceerd. Ook daar is niets echts aan.
Het moet ook allemaal wel snel en goedkoop zijn. Want van de verkoopprijs gaat eerst 19% BTW af, dan 50% bemiddelingskosten voor de galerie, en van wat overblijft moet de kunstenaar zijn werk maken en zijn materialen en lijsten betalen. Tja, dan is er weinig ruimte om arbeidsintensieve kunstwerken te maken die je maar één keer kunt verkopen.
Eigenlijk is zo een beurs een aanfluiting voor ons vak. Vooral omdat de tijdloze eeuwigheidswaarde van authentieke, persoonlijke kunst in zo'n schril contrast staat met de wanhopige commerciële hectiek van een dergelijke beurs. Ik hoop maar dat het publiek zijn onderscheidingsvermogen behoudt en blijft zien wat echt van waarde is. Ik blijf in ieder geval mijn best doen om kwalitatief hoogwaardige schilderijen te maken die mooi en betekenisvol zijn. Kijk maar eens naar het afgebeelde schilderij 'Ondanks alles', afgelopen zomer in Noorwegen gemaakt. Formaat: 50 x 40 cm, olieverf op linnen. Vanaf morgen gaat mijn blog weer over andere zaken dan 'affordable art'.

2 opmerkingen:

MyraR zei

Ondanks alles is werkelijk prachtig, ondanks je (wellicht) terechte kritiek op de Affordable Art Fair en ondanks het feit dat het in het echt nog veel mooier zal zijn dan digitaal op je blog.

Frans Horbach zei

Ja Paul, ik ben het volkomen met je eens wat betreft je opmerkingen over Affordable Art 2011 - ik ben even gaan kijken, maar wat een kakofonie van wansmaak en kitscherige flauwekul - treurigstemmend! Slechts sporadisch kon een enkel werk mij bekoren om haar artistiek dan wel ambachtelijke kwaliteit.
Als kommentaar bij je schilderij 'Ondanks Alles' stuur ik je dit citaat van Van Gogh uit een brief aan zijn broer: "Ik heb momenten van verschrikkelijke luciditeit, nu de natuur op het ogenblik zo mooi is, en dan ben ik me niet van mezelf bewust en komt het schilderij in me op als in een droom..."
Groet, Frans