woensdag 20 juli 2011

Uitzending gemist

De vaart zit er goed in. Ik ben hier vandaag precies zeven weken aan het werk. Vier olieverfschilderijen zijn af, één schilderij is al heel ver en de afgelopen dagen heb ik drie nieuwe werken opgezet. Het bevalt me weer zo goed om een tijd uitsluitend met olieverf te schilderen. Ik kom er helemaal in en wil niets anders meer doen dan werken. Zoals ik het wel eens zeg, je zinkt af in je werk. Langzamerhand voel ik dat ik echt loskom van dagelijkse, afleidende beslommeringen. Ik kijk en luister niet meer naar Nederlandse programma's via Uitzending Gemist en ook de Nederlandse krant kijk ik alleen heel snel even door, en dat niet eens elke dag. Ik merk dat ik meer en effectiever schilder en minder van te voren aan het nadenken en twijfelen ben. Dat is toch een uiting van de mentale verandering die ik tijdens een periode als 'artist in residence' zoek. Leeg de geest en creëer, zoals de oude Chinezen al plachten te zegge. Schilderen moet je doen, net als al het andere in het leven. Oplossingen dienen zich vanzelf aan. Het komt er op aan vertrouwen te hebben. Waar of niet waar?

2 opmerkingen:

Myra zei

Hai Paul, dat klinkt lekker, zo aan het werk te zijn. Ik probeer dat momenteel toe te passen, nu ik gestopt ben met werken. Ik merk dat ik de eerste week van niet werken, alleen maar met werk ben bezig geweest!,, niet goed dus. Vandaag voelde ik verandering . Misschien ook eens ergens op residence zitten, jammer dat ik niet kan schilderen. Ben erg benieuwd naar je werk. Kan jer al iets van laten zien?

Groetjes,
Myra

Anna Groot zei

Hallo Paul,

Tja, dit schreef je twee dagen voor de aanslagen. Hoe is het nu?
Bedankt trouwens nog voor je felicitatie met de verjaardag van Lou. Ik was heel blij met je mail! Lou heeft het hier thuis gevierd met zijn broer en zussen.

Hopelijk blijf je lekker aan het werk daar. Mijn zusje is in Oslo op vakantie. Ze arriveerde met haar man en kinderen op de dag van de aanslag. Zoveel ontreddering en verdriet, ze heeft even overwogen om terug naar huis te gaan, maar is uiteindelijk toch gebleven.

Veel liefs,

a n n a