zondag 23 februari 2014

Vol verwachting klopt ons hart

eerste laag van het schilderij
Na anderhalve week ploeteren met misschien iets te kleine penselen komt mijn tweede olieverfschilderij van dit jaar nu ineens tot leven. Wat is dat toch een wonderlijk proces. Ik heb het schilderij ergens in januari opgezet en er sindsdien steeds aan gewerkt. 

Gedurende het overgrote deel van het maakproces moet ik mijn verstand zo ongeveer op nul zetten en gewoonweg de verf aanbrengen. Het schilderij krijgt zo laag na laag een zekere massa, het linnen raakt goed bedekt en de vormen en kleuren worden steeds meer gedefinieerd en verzadigd. Voor mij is het overigens niet gemakkelijk om lukraak maar wat aan te schilderen. Het schilderij leeft nog niet en ik ben naarstig op zoek naar de richting die het uit moet.

Gisteren ben ik met de laatste fase begonnen, die van het echte afschilderen. Het rood van de omlijningen heb ik vanmiddag deels vervangen door de kleur oranje, waardoor er een nieuw en ander licht in het schilderij is gekomen. Vandaag ga ik verder met het verfijnen van het schilderij en de komende week of weken zal ik zoeken naar een juiste en verrassende balans tussen de afzonderlijke delen. Eigenlijk krijgt het schilderij pas nu zijn definitieve vorm. Hoe zal het uiteindelijk worden? 
Vol verwachting klopt ons hart!

Geen opmerkingen: